torsdag 23. desember 2010

Piraten Cato har seilt til ukjente hav!

Dag 1:

Har pakket en sekk som skal holde hele turen. Ipod, mac, pass, lommebok, 3 par sokker, 3 boksere og en ekstra tskjorte. Bibel og Tannbørste, flinten min, army boots og superundertøy

Skulle labbe en time til bussen, i det jeg går ut døra spør naboen om jeg vil sitte på.
Sånt blir man takknemmelig for i en snøstorm. Hadde ikke bestilt bilett til bussen, men det gikk greit. Det var bra. Møtte 2 flotte folk fra Estland og vi snakka om Alkohol, Eu, Sovjetunionen som han hadde vært i hæren i.
Han forteller om snøværet i Tallinn som kan kommer fra, når kona skuffa snø vekk fra den ene siden av bilen og begynte på den andre så var det allerde like mye.
Regjeringa sier bare hvert år når snøen faller "Shit Happends" Som om det var like uforventet hvert år, og de har ikke arbeidere til å gjøre noe med det.

Leser at Flyplassen jeg skal til i morgen er den flyplassen som er hardest rammet av snøvær, og kan risikere at fly blir innstilt og kanskje vente opp til 5 timer, eller evt en dag. Jaja, men jeg setter jeg min lit til det som står skrevet i salme 37.4-5.
Gled deg i herren og han skal gi dere hva deres hjertet begjærer. Legg din vei i Herrens hånd, stol på han så griper han inn.

Leste om en kvinne som var ute av stand til å føle frykt. fryktløsheten skyldes at hun mangler en struktur i hjernen som kalles amygdala. Tidligere forsøk har vist at dersom amygdala blir fjernet hos dyr, blir også de fryktløse. Tøft!

Passa veldig dårlig med laus mage, ser frem til å finne en dass!

Spiste pizza med esteban og hørte på punk resten av kvelden!

----

Dag 2:

Våknet tidlig opp, kom meg til flyplassen og får vite at flyet er blitt innstilt.
"Kom tilbake i morgen" sa de bare. Stakk i studio med de unge lovende hardcore gutten fra DYST som spilte inn sin 7". SKAMFETT! Jeg spiste 6 skiver med fisk.

www.myspace.com/dystoffical

Da vi dro hjemover møtte vi en flott jente på bussen. Vi snakket om dusjing. Hun koste veldig og det gjorde vi også. Per Henrik og Markus ser nå på slosskamper i ruben sin leilighet. Der sov jeg en time, så kjøpte meg og esteban en stor pizza, og 2 falaffler med 1 1/2 cola for 159 kr!!

Hvordan det blir med fly i morgen har jeg ingen peiling på. Biletten min er ikke gyldig, og har en følelse av at flyet mitt dro uten meg. På tide at Gud fikser det greit til, satser på det. Nå har jeg heller ingen transport fra Crotia til Montenegro. Kanskje jeg må gå! Det går et fly til frankfurt i morgen 14.20 som jeg må komme på!
Så må jeg komme meg videre til Croatia. Om jeg er nervøs? Egentlig ikke, men veldig spent på hva som skjer :) For jeg har ikke billett på en måte, og Gardemoen er fullstendig kaos. Blandt annet mye Engelskmenn som griner over at Heathrow Airport er stengt.

Nå skal jeg henge med Esteban, så skriver jeg videre på flyet :)

---

Dag 3!

Null kontroll og skikkelig bomtur når jeg våknet. Ringte flyselskapet og det var ikke mulig å refundere, eller omregistrere biletter. Jeg tenkte det bare var et telefontriks de brukte for å slippe trafikk på Gardemoen. Så jeg spiste en skive med ost og bacon, og en kopp kaffe sammen med Rolf Mathiesen (Simon Says No!).
Kjøpte nok en bilett til flytoget og blir møtt med at det ikke er noen mulighet for å komme seg til Dubrovnik.
Stiller meg i en kø som tar ca fire timer. God stemning. Jeg fant en Uåpnet Cola og et Pondus blad jeg leste. Johan Golden & Jan Fredrik Karlsen var blandt flere som var forvirret på gardemoen. Så kom esteban, vi spiste pizza. Så la jeg bare alt på Gud. Fiks dette virvarret. Så var det min tur i køen, og Lillian på SAS er verdens beste dame. Takk Gud for ho! Smiler og ler og ordner meg til Munchen, så til Zagreb hvor jeg er nå. Ankomst kl.23 og flyet til Dubrovnik går 05.55.
Deler en gigantisk flyplass med 3 mennesker, og 2 vakter som valser rundt.
Ingeting er åpent og jeg er sinnsykt sulten og tørst :)

Ting ser lyst ut! Gleder meg til å treffe Jonas i morgen!

Møtte også en som jeg pratet litt med fra Krotia. Skjønte stort sett ingenting av hva han sa, og han fulgte med fra Tyskland til Krotia. Han var rørlegger i drammen, men kunne ingeting norsk. Han nevnte Diesel ganske mye. Så ga han med nummeret sitt og sa at hvis det var noe jeg trengte eller noen problemer kom opp, skulle jeg bare ringe. Herlig! Er ganske sliten, og lukter vondt. Men har ikke noe skift uansett :)

En tysker lærte meg å si jeg trenger hjelp på tysk, sånn at de 45 minuttene jeg hadde på å sjekke ut, og inn på et nytt Fly i tyskland gikk greit! Første dame jeg møter, viser meg frem! Bare 1 og en halv dag etter skjema, ikke at jeg hadde noe skjema. Iforhold til de tusenvis av værfaste mennekser, er jeg bare sinnsykt heldig!!

---

Dag 4

Våknet svett, sliten og forvirret på flyplassen i Zagreb på en hard benk. Gikk nesten prikkfritt gjennom kontrollen. Dax-Voksen måtte jeg kaste i søpla sa den sinna mannen. Så når jeg skulle gå ombord hadde jeg ikke tatt ut biletten, trodde hun kunne gjøre det i skranka sånn som de andre 2 flyene, men neida. Ut igjen, skaffe bilett, og en kontroll til, men da slapp jeg kø.

Lite pizzastykke og et rundstykke var hele gårsdagens kost, så satset på å få noe mat på flyet. En kaffe og en pepperkake… Nå er jeg i dubrovnik og det kom en dame og spurte om jeg ville ha noe. Cola og Sandwich sa jeg da, dro kortet, vet ikke hva det kostet, smilte fint og det var verdt det! 37 KN,-

Ble Hentet av Lazer og er nå trygt fremme i Niksic, Montenegro etter en fasinerende 4 timers tur over fjellene, og langs kysten. Vi ba på en fjelltopp, sterkt.
Deretter spiste vi en saftig lunsj på et shabby sted med koteletter, kål, masse kjøttgreier, og forskjellige dipper, og sauser! De kjører som svin, ingen regler!

JONAS:) Et etterlengetet møte! Klem og kos, fått sett hvor han bor, byen og møtte mange av vennene.
Spiste en fantastisk lunsj med Moussaka hos en Familie. Daniel og Martina! Turen har gått så altfor bra! I dag er det bibelgruppe :) Sinnsykt trøtt! Sov en time!
Bible studies: Johannes Evangeliet kap.8 1-12.

Så dro vi på Salsa Party. Ikke helt vår greie, men absolutt intressant!

Nachspiel med Jonas og coca cola, og god stemning!

God natt!

---

Dag 5.

Vi måtte komme oss på politistasjonen og få tillatelse til å bli her i 2 uker. Det gikk greit, skjønte ingeting av noen sa, helt til han sa Good Bye! Alt i orden :) Tradisjonell mat er litt av det å være i et annet land, spise sånn de spiser, drikke det de drikker. Så vi kjøpte noe som heter Burek, med yoghurt. Kjøtt, og ost, innpakket i noe helt sykt mye fett. Kongedigg!

Jeg er kjempepopulær her, alle kikker på meg rimelig intenst når jeg går forbi. Har til og med opplevd at folk kaster snøballer etter oss, men de er ikke noe flinke til å kaste. Vi leste om det som står i Rom 12. Gjengjelde ondt med godt.

Spiste skikkelig lokal pizza. Stekt egg på. Dart og punk er noe lokalfolket her liker. Jonas og jeg gikk på Rock Club og spilte dart mot Dragan og Gatcho, Ana utfordret meg etterpå, men ble knust så sinnsykt.
De lurt på om vi vill begynne business i norge med å importere våpen, hasj og kaffe. Ana fortalte oss etterpå at de var "Litt mafia". Så skal visst Feel The Aftermath komme ned å spille, og jeg skal ha akustisk konsert på nyttårsaften.

Dag 6

lille Julaften

I morgen blir det julefest, så vi har laget Grøt for å teste om det kunne lages med produkter fra butikker her nede. Det funka som bare det :)

Innkjøp av mat og snacks til julefest i morgen er nesten i boks. Vi har ikke helt de store planene i dag.

De feirer ikke julaften før i januar her i Montenegro, fordi de følger den ortodokse kalenderen. SÅ vi får en flott mulighet til å spre et godt budskap om glede, fred, kjærlighet og Jesus i morgen :)

Så når det er jul hjemme reiser jeg til Montenegro, og når det er jul i Montenegro kommer jeg hjem!