torsdag 24. februar 2011

Reisebrev 5. Kystens Perle

Vi kom til Oualidia sent mandag kveld. I morke maatte vi begge veldig paa do og vi siktet oss inn paa det som saa ut som den fineste restauranten, i haap om en sittedo, det er ikke like vanelig her. Plassen O Grill gav oss mer enn en plass a tomme tanken, vi motte nemlig en veldig hyggelig servitor. Vi spurte han om det var noe hostel eller riad i naerheten, noe sant visste han ikke om, men han snakket om et house. Litt forvirret fulge vi etter ham og endte opp, nettopp utenfor et hus. En eldre mor kom ut med den vesle jenta si og etter noe uforstaelige fraser paa fransk endte vi opp paa et rom i fjerde etasje. Det kostet oss bare 105 kroner natta og det var akseptabelt for oss. Neste morgen pakket vi som vanelig vaare vesle sekker og dro ut for aa oppdage byen, vi gikk som alltid i rettning av havet. Denne lille landsbyen boy paa mer en vi saa fra nattens morke. En vakker lagune med fantastisk blatt klart vann. Vi kjopte oss et glass syltetoy, to marokko brod, flate og runde, og satte oss i havkanten. Det var litt mye vind saa etter frokosten satte vi oss i forgaarden til et tomt feriehus. Her sovnet vi i solen, med vaere to nye hundevenner paa vaar side. Det var nydelig, vi ble begge litt solbrent paa nesa.

Denne dagen var dagen for en aarlig festival. Den lille byen feiret frigjoringen fra frankrike, tror sindre. Derfor bestemte vi oss for aa ta en natt til her. Igjen dro vi til the house og etter litt om og men kom vi oss inn. Folkefesten innebaerte store markeder og folk som ridde paa hester og skoyt i lufta, -med gamle marokanske musketter, paapeker sindre. Dette var noen hoye roykfulle smell, bilder kommer saa fort de er fremkallt. Vi fikk mange hyggelige venner og denne kvelden dro vil tilbake til O Grill for aa spise litt tradisjonell marokkomat hos vaar venn der. Det var en avslappende dag og vi kunne ikke valgt noe bedre sted aa ha litt ekstra tid paa vaar reise nordover. Den folgende dagen tok vi forste buss til byen El Jadida.

Reisetips Onsker du en billig og smakfull middag, paa lokalt vis. 1. Kjop kjott hos slakteren. 2. Kjop rodlok og tomat hos gronnsaksmannen. 3. Ta raavarene med til grillmannen. Smakfullt og billig!