tirsdag 26. juli 2011

Den siste reisen!

Etter 9 fantastiske, men dog trange dager på sjøen er vi nå i skagen. Vi hadde en udramatisk tur fra sverige og ankom danmark i går kveld. Vi startet dagen med liten kuling og god fart mot sverige, men etter noen timer løyet vinden og vi måtte gå for motor siste biten. Igjen ble vi overrasket når vi perfekt traff skagen uten gps. Hvem hadde trodd..

Etter en god natt søvn gjør vi oss nå klare på det som blir turens siste eksam, kryssingen fra skagen til Norge (og helst kristiansand hvis vi treffer). Alt som kan fikses er fikset, tankene er fyllt og magene skal snart fylles med skagens fineste biff lagd på primus. Turen over kan ta alt fra 20 - 30 timer, alt ettersom været er med oss eller ikke, men vi håper å lande et sted mellom der. Vi planlegger tre timers skift over, 2 av og to på.

ShipOhoy

torsdag 21. juli 2011

Seilas Stormchaser - Vi lever.


Vi har nådd vår fjerde dag til sjøs og befinner oss i Sverige. Det var klokken 08:00 i går at vi forlot fedrelandet. Vi krysset over fra Jomfruland og siktet oss inn mot Strømstad. På tross av at vi kastet loss uten GPS, bommet vi bare med 11 nautiske mil. Mannskapet var i det hele tatt fornøyd med å ha truffet Sverige.

Den første dagen startet litt mer problematisk. Vi hadde ikkepassert Odderøya før 4 bølger pøste inn luka i bauen. Den viste seg å ikke være så tett vi hadde trodd. På tross av at soverommet/stua/spisestua/kjøkkenet med alt inventar var blaut, fortsatte vi med godt mot. -Helt frem til Kapteinen selv gjorde en tappe, og vi ente opp med at lina til fokka forsvant inn i masta. Dermed stod vi uten fokk og uten å helt vite hvordan vi skulle løse problemet. På grunn av dette og dårlige vindforhold ente vi opp med å gå for motor frem til Grimstad den første dagen. Når kvelden kom heiste vi rosten opp i toppen av masta og fikk firt lina ned og seilet var igjen fungerende. En litt vågal operasjon, men alt gikk vell.

Dag to gikk mot Jomfruland og med god pålandsvind seilte vi hele veien. (Frisk bris og skiftende skydekke, påpeker metrologen Filip.) God fart og bølger på to meter medførte litt sjøsyke blant mannskapet. Men vi hadde bestemt oss, Stormchaser skulle ikke legge til i noen annen havn enn på Jomfruland den kvelden.

Etter en god natts hvilke satte vi seil mot vår søta bror. Vindforholdene startet bra men utpå dagen løyet det helt. Dette medførte at vi måtte gå for motor den siste biten. Under overfarten ble det et ufattelig, godt vær og det var sydenstemning om bord. Nakenbading og soling på dekk var ikke til å unngå. Så på tross av dårlige vind var stemningen på topp, vi nådde også land lenge før forventet. Tre dager på sjøen og allerede i Sverige, tror vi overasket de fleste.

Nå har vi noen dager langs kysten her før vi krysset til Skagen.

Godspeed landkrabbe.

Mannskapet på ’Stormchaser.

lørdag 16. juli 2011

En reise på tusen mil begynner med et skritt.



Landkrabber og bølgeskvalpere, nå begynner det å bli alvor. Nå skal vi snart se om vi takler litt skikkelig sjø og vind i luggen. Jeg kan inndrømme at vi har en tendens til å snakke mer enn vi gjør om alle våre prosjekter, jeg snakker kanskje mest for meg selv, men uansett når det gjelder dette prosjektet føler jeg det motsatte. Nå nærmer det seg tur. Det har vært langt og lenge siden vi har skrivd noe som helst om seiling, men nå begynner det virkelig.

Jeg må først og fremst få presentere en ny mann som vil mønstre ombord i <>. Med sine mange år som beboer på en øy ute i havet og sin militære trening vil Marius bli endel av mannskapet.

Mye tid har gått og mye har blitt gjort på båten, Idag fikk vi til og med strøm i skuda takket være Espen Gundersen. Han har hjulpet oss med alt av det elektriske som vi er enormt takknemlig for. Alt gikk i boks. En skikkelig arbeidskar det skal være visst. Tidligere har vi fått malt på logoen på skuta og vi ble meget fornøyde.

Mandag 18. Juli er planen at vi drar på vår aller første langtur seilas rundt i skandinavia i Captain Hope sin Junker 22. Vi har en liten drøm om å krysse over til Sverige og ned til Skagen og det tror jeg er godt mulig selvom, det er ett lite tidsspørsmål siden vi kun har to uker disponibelt. Plan (B) vil vel kanskje være å droppe Skagen og krysse hjem igjen rett fra Sverige. Vi får se. Alt avhenger av været uansett.

I flere dager nå har gått til pussing, pakking og fiksing før vi kaster loss fra Kristiansand og hiver oss ut i Skagerak. Kapteinen Hope kommer på søndag, det gleder vi alle oss veldig til.

Sikkerhetstyr som er på plass: Vhf, Redningsflåte, Sikkerhetsliner, nødblusser, gassblåser, røykbombe.

Det eneste vi mangler nå er faktisk en GPS og Draft for svenske kysten. Hvis du vil hjelpe oss med dette, ta kontakt? Vi kommer oss ikke utenlands uten dette desverre.


"Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile."

CIAO