tirsdag 3. april 2012

Oppdatering av Afrikaturen.

30. mars.
Jeg ankom Nairobi, Kenya tidlig på morgenen, og etter mye papirarbeid og kø, så var jeg inne i landet.
Men papirarbeidet stoppet ikke. Det var noe problemer med papirene til leiebilene, så vi måtte vente i 6-7 timer på flyplassen før vi fikk bilene.
Derfor ble programmet kraftig forskyvet, så det ble konstant kjøring resten av dagen.

Da jeg ankom grensen til Tanzania, så møtte jeg på en fyr som het Edwin. Han var rastafari, og vi fikk utvekslet litt tanker og meninger.
Det er fascinerende vennlige og barmhjertige menneskene her er.

Etter dette foresatte turen til en by som heter Arusha, her fikk jeg en god natt søvn.

31. Mars.
Vi stod opp tidlig for å kjøre til et svært naturreservat som heter Serengeti. Landskapet forandret seg drastisk i løpet av timene i bil.

Da vi ankom så fikk jeg og mine to brødre sitte på med ei som heter Anna Kari. Hun er datter til Mama Kari som driver Haydom.

Jeg orker ikke å gå inn i noen veldige detaljer, men det er et stort krater inne i naturreservatet som heter un'gorugoru. Det er 200 meter dypt og rundt 16km x 20 km i areal.

I Serengeti bor det også en stamme som heter Masai. De har lov til å drive jakt og oppdrett av dyr i et gitt område, ellers er alle dyr fredet.

Veien her var helt rå, og Anna Kari lot meg få lov til å kjøre noen timer. Her forstod jeg hvorfor de lage firehjulsdrevne biler.

Til slutt endte vi opp i en camp som het Camp Turner. Her sov vi i store telt og ellers var alt ganske primitivt og greit.

1. April
Vi stod opp tidlig for å dra på safari, her fikk jeg sitte på med guiden vår, Deo.
Han har jobbet som guide i snart 27 år og var helt ekstremt observant. Han så dyr fra kilometers avstand, og vi fikk sett utrolig mye kult.

På veien hjem begynte det å pøsregne.
Hele veien forsvant og vi måtte til slutt stoppe fordi veien var oversvømt. Det var en skikkelig opplevelse av regntiden! Heldigvis kom vi oss videre til hotellet som ligger på kanten av krateret.

Her fikk vi deilig biff på kvelden og jeg hadde en god prat med Deo utover kvelden.

2. April.
Idag var vi på safari nede i krateret.
Her er det veldig frodig, så det er mye dyr her.

Her fikk jeg se neshorn, løver, elefanter, flodhester, buffalo, gazeller, giraffer og noen så en leopard som løp over veien, og mye mer. Altså en ganske vellykket tur.

Etter dette så måtte vi ta farvel med Deo, men fikk en ny guide som skulle ta oss videre til Haydom.

Dette var Clemet. Han er fra Tanzania, men har bodd 6 år i Bergen, så han fikk advart mot feks hvilke tegn man kunne gjøre med hendene som kunne misforståes.

Jeg lærte også litt om Haydom.
Det ble startet som et misjonærprosjekt på 50-tallet.
Da var det noen nordmenn som bygde et sykehus i et område de fikk av Tanzania. Området var egentlig overfylt av en type fluer, så det gikk egentlig ikke å bo der, men ved å kutte ned noen treer, så forsvant fluene og de kunne bygge et sykehus.

Dette har endt opp i at det har oppstått en by rundt sykehuset på rundt 40 000 stk.
Og noen hundretusen i området rundt.
Mange prosjekter er satt i gang og mye er gjort for folket som bor her nå.

1 kommentar: