onsdag 2. november 2016

Fra charterliv - til det afrikanske kontinent.

Da har vi alle mann kommet oss godt til rette på det afrikanske kontinent, nærmere bestemt Dakar, Senegal. Det har vært mange spennende, dager med mange inntrykk. Vi har ankret opp i en bukt her i Dakar, med en yatch-club rett inne på land. Her det er en liten Bar, litt gode trær for å få litt skygge fra den steikende afrikanske solen og her er tilhosldstedet for seilere fra nært og fjernt. Praten går flytende om alt fra stormer, og ukjente skatter på havets dyp. Ja, solen her er enormt varm, noe av det varmeste jeg har kjent. Dette erfarte vi den første dagen vi ankom ankring-bukten, og vi trodde dermed at vi skulle klare å gjøre litt praktisk arbeid på båten, etter den lange seilasen fra Grand Canaria. Dette viste seg å bli ett stort feiltrekk, vi måtte alle evakuere til land for å få litt skygge og mini bank for å ta ut (afrikanske-franc) for å kjøpe vann.



Det skal sies at vi alle er litt spente på hvordan elva i Gambia vil være temperaturmessig etter noen dager her i Dakar, hvor vi  i siesta tiden, kan evakuere på land under noen trær, med noe kaldt å drikke. Ellers har de siste dagene her i Dakar gått til å utforske byen litt, og vi har funnet bølger, sinnsykt bra bølger. Jeg har alltid hørt om bra surf i Dakar, etter å ha sett den første endless summer filmen for mange herrens årssiden. Det har nok vært en stor forandring her siden den ble spilt inn, men bølgene her er fortsatt helt episke, og med utrolig lite folk i vannet.



Så over til hvordan seilasen hit til Dakar gikk. Jeg har egentlig ikke tenkt alt for mye hvor lang denne turen var, og det var kanskje bedre å være etterpåklok. Turen er lengre enn Berge - Island. Totalt fikk vi tilbakelagt oss over 1000nm. Det har vært en spesiell følelse å være ute på havet så lenge, og borte fra alle sikkerhetssystem vi så godt sverger livet til hjemme i vesten og fastlandet.
Vi smøyg oss sakte, men sikkert forbi land som Vest - Sahara og Mauritania, før vi endte opp i Dakar. Men igjen har det vært en helt utrolig fantastisk naturopplevelse og jeg har blitt godt kjent med mannskapet ombord. Vi hadde nesten hver eneste kveld hundrevis av delfiner som omsvermet båten vår og en dag våknet vi til en vindstille dag, hvor vi fikk to store spermhval på nært hold. Seilasen ble en veldig innholdsrik erfaring, med mye forskjellig vær. Alt fra vindstille til sterk vind. Kryssing i regn vær - kose-lensing, med kaffekoppen høyt i været.




De første tre dagene hadde vi humpete føret og sterk vind. Det ble noen dager med mye oppkast og sjøsyke for min del. Men etterhvert som dagene gikk, fikk også sjøbeina bedre feste på dekk og jeg vendte meg til livet på havet. Nå blir det noen rolige dager her i Dakar, med surf, god mat og å utforske mer av hva Senegal har å by på til vi etter planen mandag morgen setter seil i retning Gambia, og oppover Gambia River, for å utforske fugle- og dyrelivet der. Internett dekningen her i landet er ikke så god alle plasser, så jeg får se hvor mye jeg klarer å dokumentere videre, men jeg skal prøve så godt jeg kan.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar